Je zboží skladem opravdu skladem ? Jak kde.....
Je zboží skladem opravdu skladem ?
Tak přesně tuto větu slýcháme poslední rok dva poměrně často. Mě to neustále nedocházelo a vždy jsem se strašně divil, když mi někdo volal a ptal se, že na eshopu našel to a to a zda je to opravdu skladem. Vždy jsem odpověděl, že pokud je psáno skladem, tak je prostě skladem a co jiného by tam mělo být psáno. Abych si hned ze startu nasypal popel na hlavu, tak ne vždy resp. V 1% případů je u nás uvedeno skladem, ale skladem není. Proč tomu tak je? Při provozu kamenné prodejny i eshopu se občas stává, že se některé zboží neodepíše při prodeji na prodejně a v tomto čase někdo objedná přes eshop a chyba je na světě. Probíhá tak pobíhání po prodejně jako Mr. Bean v muzeu, hledání všude včetně skladu a sebemrskačské nadávání si , že jsme dementi a zase jsme to posrali. Následuje klasické psaní zákazníkovi s omluvou a zároveň žhavíme dráty a snažíme se chybějící produkt sehnat a to mnohdy za maloobchodní cenu jen aby měl zákazník objednávku co nejdříve doma. Naštěstí máme kolegy obchodníky, kteří pokud mají tzv hořák skladem, ochotně prodají. Horší je to u zboží, které si vozíme distribučně sami. Klasickým příkladem budiž KORE. Sotva se vyprodá, začínají chodit objednávky a stejně tak emaily s dotazy kdy bude zboží skladem. Většinou do 14 dnů. Náš eshop umožňuje objednávky i na zboží, které není skladem. Je tedy na objednávku. Občas to zákazník přehlédne a za dva dny píše, nebo volá kdy jako objednávku pošleme, že to svítilo vše skladem.
V našich skromných začátcích v roce 2017 si velice dobře pamatuju na první eshop, kde zadání pro IT bylo asi tak 100 produktů a 1-2 objednávky za měsíc a budu velkej obchodík se zbraněmi. Na eshopu bylo prázdno, skladem nebylo skoro nic, ale přesto to fungovalo. Nicméně ani v těchto časech jsem si nedovolil napsat, že je zboží skladem, i když jsem si byl vědom toho, že skladem není. V současnosti je to bráno jako nekalá praktika a klamání spotřebitele. V začátcích, kdy provozní rozpočet byl 200k půjčených od babičky, se opravdu nedalo nasypat do skladu miliony. Přesto to nějak fungovalo. Doba se však změnila a co fungovalo tehdy by dnes nemělo šanci. Proto se snažíme držet co nejvíce zboží skladem, aby byl co největší výběr. I přes roky v oboru si však nemůžeme dovolit stále na sklad vše co bychom chtěli. Mimo jiné i z důvodu neustálého budování střelnice a jejich etap a celkového zvelebování našeho kolchozu.
Začínat podnikat nejen v tomto, ale i v jiném oboru v této době léta páně 2024 je učiněné peklo a pokud nemáte kapitál v milionech, nemá to vůbec smysl. Při ohlédnutí k mým začátkům bych do toho znovu již nešel. Vyžaduje to obrovské úsilí , veškerý čas a podporu od rodiny, kterou značně zanedbáváte. Jak je tedy možné, že i v dnešní době vznikají nové eshopy, které mají skladem téměř vše ? Důvodem je XML feed.
Co je XML feed ? Přiznám se , že jsem to donedávna také nevěděl, protože jsem se soustředil prostě na to, aby bylo skladem zboží co bylo fyzicky zakoupeno a naskladněno a ani ve snu mě nenapadlo, že existuje mnohem zajímavější alternativa, než poctivá cesta postupné akumulace skladu. Jedná se jednoduše o datové napojení na jiný eshop, který zrcadlí co je skladem u nich na ten váš eshop. Tuto funkcionalitu můžete také modifikovat. Můžete si třeba nastavit nižší cenu než má dodavatel. Na eshopu byste správně měli uvádět, že je zboží skladem u dodavatele. Samozřejmě toto uvádí jen mizivé procento féédařů a ještě třeba jen u části produktů. Někteří to obchází textem : skladem/ skladem u dodavatele , nebo skladem a po najetí myší na tento text se otevře bublina s doplňujícím textem, že skladem znamená ne u nich v krabici u mámy v pokojíčku, ale u dodavatele. Můžete tak opticky naskladnit zboží, které si seriozní eshopy fejkově naskladnit nedovolí a můžete tak vypadat daleko větší než ve skutečnosti jste.
To, že některý eshop je feedař poznáte i podle dalších znaků. Zpravidla zboží expedují za 3 dny, nebo každý týden pouze 1x, nebo jen ve vybrané dny. Proč asi ? Protože vy objednáte zboží, jim se to rozsvítí. V ten moment oni objednají ve stejný den u dodavatele. Ten objednávku zpracuje a ještě týž den, nebo den následující objednávku posílá. Ta pak dorazí k féédařovi, který balík otevře, vytáhne fakturu, přelepí štítek a přepošle zákazníkovi. To vše většinou do 3 dnů. Lehce a jednoduše. Můžete tak slyšet různé výmluvy, že je objednávek hodně a tak expedují jen jednou za pár dnů. Nebo také, že svoz jezdí jen některé dny apod. Běžný zákazník toto nemusí vůbec poznat. Začíná vám to také smrdět ? Dalším znakem je dovolená synchronizovaná s hlavními dodavateli. Má-li dodavatel letní, zimní či jinou dovolenou, féédař hlásí to samé. Nemá mu kdo dodávat a skladem nemá nic. Ta pravá sranda nastává, pokud féédařovi zavoláte s tím, že jste u něj objevili to a to. V ten moment vám zpozorní a odkýve ano že toto vše má a může odeslat do 3 dnů. Stačí se pak zeptat, zda se můžete ještě dnes stavit podívat osobně a porovnat a spustíte tím kolotoč výmluv a důvodů proč to zrovna dnes nejde. Zpravidla také nemají ani kamennou prodejnu, ani alespoň výdejní okno. Nutno poznamenat, že my jsme v začátcích také neměli kamennou prodejnu, ale takový výdejní kumbálek. Historici pamatují….. Nicméně jsme zase nikoho nemistifikovali s tím, že máme skladem úplně vše…..
Problematiku XML feedů jsem nejen já řešil s několika obchodníky, kteří tento feed poskytují. Je to zcela zvrácený obchodní model kdy dovozce drží skladem zboží, v tom mu leží finance, drží záruku, řeší reklamace a vše okolo a pak se tady najde banda podnikavců, kteří si zaplatí eshop za litr měsíčně, natáhnou si feedy od všech co jim je dají a jen vyčkávají. Skladem nic, odbornost nic, riziko téměř nic, pouze samé výhody v podobě shrábnutí zisku. Tito pak způsobují to, že zákazníci volají, zda je zboží skladem opravdu skladem. Způsobují také nedůvěru v seriozní obchody, protože slovo skladem již dávno neznamená skladem, ale skladem někde u někoho jo skladem to někde je…..
Představte si, kdyby poskytovatelé feedů tyto feedy přestali poskytovat. Jé to by bylo veselo, došlo by k okamžité redukci eshopů a na většině by svítilo pouze na objednávku. A to nejen na zbraňových shopech, ale obecně na úplně celém e- commerce.
Jednou byl u mě dnes již bývalý zákazník s tím, že by si chtěl založit také stejný business jako mám já. Že vidí jak to jede a že by rád také. Odpověď byla na snadě, ok klidně se do toho pusťte, ale musíte mít několik milionů, abyste mohl držet sklad. S tím byl však pan říkejme mu třeba Kvasnička vyřízený okamžitě. Jeho představa úspěšného obchodu byla následující - a držte si klobouky. :
Jako představuju si to tak, že mi pošlete váš feed, protože máte zajímavý zboží. Já si dám na web, že je všechno skladem. Vy mi však musíte do 24 hodin zboží odeslat, abych ho mohl poslat dál. Pokud si ho zákazník nechá tak vám pošlu za 3-4 týdny finance za to zboží. No a pokud si ho nenechá tak vám ho pošlu prostě zpátky a jakoby se nic nekonalo.
V ten moment mi došlo s kým se to vůbec bavím, že takových jsou v prostoru desítky. Takoví, kteří nic netvoří, pouze čekají a lákají důvěřivce na zboží skladem. Jistě vám došlo, že jsme se nedomluvili, protože takový způsob parazitického podnikání podporovat fakt nebudeme.
Netrvalo ani dva měsíce a kamarád obchodník mi poslal odkaz na nový eshop, kde mají skladem všechny eotechy, všechny trijicony a jiné zboží za miliony, které prostě v čr skladem nemá nikdo. Jak jistě tušíte, tak pan Kvasnička to dotáhl do konce, nabral feedy a rozjel velkej business. Shodou okolností se mi týž den pan Kvasnička ozval s tím, že má skladem jeden pozorovák za 80k a jak se to dělá, když ho zákazník vrací a jeho dodavatel si ho nechce vzít zpět. Pán totálně v rozkladu psychického rozpoložení, že neví co s tím a že by mi jej jako prodal za nákup…. Tak jsem panovi Kvasničkovi sdělil, že to je riziko podnikání a že vzhledem k tomu, že má skladem věci, které u nás nedokážeme naskladnit ani po několika letech podnikání, jistě si s jedním vráceným pozorovákem poradí. Pozorovák skončil na huntingu jako zcela nový, bez obalu za nákupku.....Nedávno si pan Kvasnička web přejmenoval, dodal další desítky fejkových recenzí jak je všechno super skladem, ochotné jednání a rychlé vyřízení….
Nemůžu se tak logicky zlobit na zákazníky, kteří každý týden volají s dotazem, zda je zboží skladem opravdu skladem, když máme mezi sebou obchodníčky feedaře, kteří nemají nejmenší problém tvářit se legit, vymýšlet si recenze a prostě čekat až se někdo chytne a expedovat zboží jednou za týden bez jakéhokoliv přínosu pro střeleckou komunitu a s obchodním modelem založeným na práci druhých.